Sido op visite in Istanbul!! (1 mnd in Istanbul) - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Gerbrich - WaarBenJij.nu Sido op visite in Istanbul!! (1 mnd in Istanbul) - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Gerbrich - WaarBenJij.nu

Sido op visite in Istanbul!! (1 mnd in Istanbul)

Door: Gerbrich

Blijf op de hoogte en volg Gerbrich

04 Maart 2014 | Turkije, Istanbul

Iyi akşamlar!

Het is alweer laat terwijl ik deze blog schrijf. Dit keer omdat ik de hele avond druk ben bezig geweest met mijn huiswerk! Ja het is niet alleen maar feesten hoor er wordt ook nog hard gewerkt! Haha.

Sido is helaas gister weer terug naar Nederland gevlogen :(. We hebben een super tijd gehad samen waar ik jullie in deze blog even over zal vertellen. Ik zal het maar een beetje globaal proberen te vertellen want we hebben heel veel gezien en beleefd deze week.

Maandagavond kwam Sido aan. Ik was ruim op tijd op het vliegveld om hem te ontvangen natuurlijk. Terwijl ik veel te vroeg al stond te wachten bij de aankomsthal werd het elke vijf minuten om me heen drukker. Steeds meer mensen kwamen naast me staan. Ook cameraploegen, journalisten en nieuwslezers waren van de partij. Allemaal omdat Sido naar Istanbul kwam!

Terwijl Sido door de schuifdeuren loopt beginnen de camera's te flitsen en de mensen te juichen. De FC Chelsea selectie loopt achter Sido aan de schuifdeuren door. Leuk binnenkomen zo in Istanbul.
In de bus gaan we naar Kadiköy waar ons hostel is. In Kadiköy moeten we nog wel ff zoeken naar het hostel want het is niet echt duidelijk aangegeven. Terwijl we zoekend door de straten lopen komen we nog wat vrienden van mij tegen en die helpen ook even met zoeken. Uiteindelijk redelijk snel gevonden, wat blijkt: de locatie is perfect. Helemaal in hartje centrum van Kadiköy. Spullen dumpen en turks eten gaan zoeken :).

Dinsdag vroeg aan het ontbijt in het hostel. Ontbijt is prima en ze hebben goede muziek! Na het ontbijt snel klaarmaken en op naar het Sultanahmetgebied. Sido moet natuurlijk ook de blauwe moskee(Sultanahmet) en de Hagia Sophia bekijken! Was natuurlijk weer erg mooi om te zien. Na het bekijken van deze twee hoogtepunten zijn we naar de 'Grand Bazaar' gelopen, want het was buiten zo koud dat je niet langer rond wilde lopen. De grand bazaar was echt indrukwekkend zo groot. We hebben best lang rondgelopen maar nog lang niet alles gezien (wat voor mij betekend dat ik nog vaker heen kan gaan, wat ik totaal niet erg vind natuurlijk). Sido heeft een Beşiktas voetbalshirt gekocht als souvernir en ik een zilveren ring. Eind van de middag weer terug naar Kadiköy waar we Iskender hebben gegeten. Typisch Turks gerecht met dungesneden vlees op heel zacht brood, tomatensaus erover heen en daarna nog gesmolten boter en yoghurt. Ja ze eten hier overal yoghurt bij. De eerste keer dacht ik echt, moet ik nou yoghurt met vlees eten, serieus? Maar het is heel lekker. Dit gerecht vind ik verukkelijk maar het is wel een echte dikmaker dus het wordt geen wekelijkse verwennerij. Na het eten zijn we een kroegje in Kadiköy in gedoken waar een Turkse band speelde. Erg gezellig.

Woensdag moesten we terug naar de campus want ik had gewoon weer college. In de avond zijn we met mijn buddy en haar vriend naar Cadde geweest. Een plaats vlakbij Kadiköy. Daar zijn we luxe uit eten geweest met zn viertjes en daarna hebben we voetbal gekeken. Ook weer een erg geslaagd avondje.

Donderdag zijn we naar de Princes' Islands geweest. Dit is een eiland op een uur varen afstand met de ferry vanaf Kadiköy. Dit eiland gaan veel inwoners van Istanbul zelf ook vaak heen als uitje. Dit is heel goed te begrijpen want het eiland is ongeveer het tegenovergestelde van Kadiköy en Taksim (de twee grootste centra van Istanbul). Het is rustig en groen op het eiland, twee dingen die het in Istanbul echt niet zijn. Ook rijden er geen auto's op de eilanden, alleen paardenkoetsen en fietsen. Het is een hele mooie natuurlijke omgeving. De dag op Princess Islands begon met een heerlijke warme wafel met chocola, aardbei en frambozen (zie foto's) . Daarna hebben we een tocht gemaakt in een paardenkoets, heel erg leuk om een keer te doen (ook al stinken de paardenpoepjes wel heel erg haha). Maar erg lekker om even in de natuur te zijn en vooral rust te pakken. Na deze tocht hebben we mountainbikes gehuurd. Dit was echt heel erg leuk! Ook heel zwaar, want sommige heuvels zijn heeeel erg stijl. Maar wel goed om even een work-out te doen na al dat ongezonde eten van de vorige dagen haha. Na anderhalf uur fietsen zijn we naar de kade gelopen waar we hebben genoten van een prachtige zonsondergang (zie foto's). 's avonds aten we vis in een glazen restaurant aan het water met uitzicht op Istanbul. Ja mensen het was als in een sprookje hoor!

Vrijdag had ik weer een dag colleges op school. Ja donderdag heb ik een uur overgeslagen zodat we naar het eiland konden (ik dacht; volgende week maar twee keer zo hard werken dan). Vrijdagavond hadden we een boatparty. Dit was een feestje op een boot op de Bosphorus rivier. Dit was wel een heel bijzondere ervaring. Ik hoor jullie denken bijzonder? Een feest op een boot, zo bijzonder is dat toch niet? Toch wel, het was erg bijzonder omdat de boot vaart tussen twee werelddelen: Azië en Europa. Daarnaast hadden we uitzicht op de prachtige brug die de twee werelddelen met elkaar verbindt. Erg bijzonder dus.

Zaterdag hebben we uitgeslapen na de lange nacht. Voor het ontbijt in het hostel waren we natuurlijk te laat, dus hebben we heerlijk gelunchd in een soort van bakkerszaak. We werden alleen wel uitgelachen want we bestelden zo'n 5/6 broodjes, omdat we heel erg honger hadden omdat het al redelijk laat was voor ontbijt. Wat we niet wisten was dat in ieder broodje heel veel kaas zat, waardoor het heel machtig was. Dus de bakkers vonden het heel grappig dat we zoveel broodjes bestelden. In de middag zijn we weer naar het Sultanahmetgebied geweest, want er waren nog een paar dingen die we wilden bezoeken. We zijn naar twee ondergrondse waterreservoirs geweest. Basilica Cistern (Zie foto). Dit waren twee hele oude wateropslagplaatsen, de ene was van de 3e eeuw en de andere 6e eeuw. Het was heel groot en mooi: je kon erg goed de Romeinse invloeden zien. In de avond hadden we weer een feestje. Eigenlijk kan je het beter feest noemen. Alle buitenlandse studenten van alle universiteiten in Istanbul waren uitgenodigd. Het was een welkomfeest voor alle buitenlandse studenten in Istanbul. Het was erg geslaagd, de muziek was erg goed.

Zondag rustig aan opgestaan en daarna zijn we naar de Starbucks gegaan waar ze internet hadden, zodat ik mijn huiswerk kon doen. Ik moest toch echt nog even wat doen voor de colleges van maandag. Dus hebben we een aantal uren in de Starbucks huiswerk gemaakt haha. Wat is het leven toch ook mooi dan he. In de avond zijn we naar Ortaköy geweest, het plaatsje waar ik ook met mijn buddy was geweest (zie andere blog). We hebben Kumpir gegeten en later op de avond een warme wafel, mjammie! Ook hier weer romantisch genoten van het goede uitzicht. 'S avonds lekker op de hostelkamer samen gepraat en genixt, want het was de laatste avond samen. Na deze avond nog zo'n vijf maanden wachten tot we elkaar weer zien.

Maandagochtend vroeg naar school want ik moest voor mijn artclass nog bezig aan mijn schilderij. In de middag afscheid genomen en Sido naar de taxi gebracht wat natuurlijk niet leuk was. Heel gek om dan opeens weer afscheid te nemen. Tot nu toe nog maar een maand in Istanbul gehad, dus het zwaarste gedeelte zal nog wel komen. Maar gelukkig is er Skype en kunnen we elkaar toch nog een beetje zien en spreken!
In de avond heb ik met mijn Pakistaanse huisgenootje Purnia gekookt in de keuken van het gebouw en daarna wat huiswerk gedaan.

Ik ga nu snel naar bed, want ben best wel kapot. Zo'n weekje van alles ondernemen is nog best wel zwaar haha. Morgenochtend vroeg weer aan het huiswerk want er is nog veel werk aan de winkel!

Tot later allemaaal! Iyi geceler!

Ik heb de meeste foto's toegevoegd, misschien wel leuk om te bekijken want foto's zeggen vaak meer dan woorden :).

  • 06 Maart 2014 - 16:52

    Mem:

    Hoi Ger, do hast wer hiel wat belibbe!! en Sido ek noch hiel tichtby! Mar no moast fansels ek wer n hiel skoft sûnder him, lokkich komme de âldsjes ek efkes del. De feestbeesies fan Costa Del Kouf. Ja die moat ekris efkes van de pôlle!! Lokkich ha sy noch san studerend typetje yn e family, oars wurd it nooit wat. No Ger n protte succes dizze wike, en leuk dien ferhalen, se gean ek wer nei pake en beppe. De groetsjes fan harren

  • 13 Maart 2014 - 14:46

    Gunne:

    Mooie foto's Gerrie!!!

  • 16 Maart 2014 - 21:49

    Marrit:

    Leuke belevenissen en mooie plaatjes ger!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerbrich

Reisdagboek van mijn studie in Istanbul

Actief sinds 01 Feb. 2014
Verslag gelezen: 179
Totaal aantal bezoekers 5244

Voorgaande reizen:

02 Februari 2014 - 30 Juni 2014

Studeren in Istanbul

Landen bezocht: