Protesten in Istanbul - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Gerbrich - WaarBenJij.nu Protesten in Istanbul - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Gerbrich - WaarBenJij.nu

Protesten in Istanbul

Door: Gerbrich

Blijf op de hoogte en volg Gerbrich

17 Maart 2014 | Turkije, Istanbul

Hallo lieve volgers,

Het is alweer twee weekjes geleden dat ik mijn laatste blog schreef. De tijd vliegt voorbij (nog sneller dan normaal). Ik zal jullie weer even wat bijpraten over mijn belevenissen (voor zover ik het weer allemaal terug kan halen).

Vorige week (3 - 9 maart):
Dinsdags naar Viaport (winkelcentrum dicht bij school) geweest voor een turkse telefoon. Een Turkse klasgenoot Güney is met Josien en mij mee geweest. Hij wilde ons wel helpen want in de winkels kunnen ze zo goed als geen Engels spreken dus een Turks iemand is dan heel handig. Maar door de belastingen zijn telefoons hier heel erg duur. Zelfs de aller simpelste nokia telefoontjes zijn gauw boven de vijftig euro, dus we hadden geen gevonden. Wel hebben we een heerlijke lunch gehad, ook leuk toch!
Woensdag heb ik gegeten met Canan en een paar vriendinnen van haar, was gezellig. Daarna hebben Janine, Josien en ik geskyped met de NHL, voor studenten die misschien ook naar het buitenland willen.
Donderdag onverwachts vrij omdat Turks uit viel. We hebben gesport, even lekker buiten gezeten en natuurlijk wat huiswerk gedaan. 's avonds ben ik met een groepje vrienden uit geweest (Sam, Kristina, Neja, Ruben, Maëlle). Eerst lekker uit eten geweest, daarna de kroeg in. Gezellig!
Vrijdag weer art class en in de middag viel Turks weer uit. Dus hebben we zelf op het terras maar even geoefend, lekker in de zon :D. In de avond heb ik geloof ik geschilderd, weet het niet meer zo goed ;). Zaterdag naar Taksim met een groepje Nederlanders en Duitsers. Beetje geshopt, wat gedronken. Was wel leuk, maar het weer viel heel erg tegen, het regende alleen maar. Dus dat was een beetje jammer. In de avond nog een filmpje gekeken: Taken 2 (speelt zich af in Istanbul dus maakte het extra leuk). Zondag huiswerk, sporten en geschilderd.

En al weer een week om ;).

Okee volgende ronde:

Maandag 10 maart. Studie dagje en heb een telefoon geregeld! Een Turkse smartphone! Van een jongen die deze over had heb ik hem gehuurd tot het einde van het semester. Dinsdag met Josien naar een bazaar vlak bij Kadikoy geweest: de Salı pazar. Het was enorm rot weer: serieus de regenlaarzen moesten eigenlijk aan. Was wel een leuke markt. Daar wat dingen ingeslagen en foto's gemaakt voor een fotografie opdracht. Daarna in Kadiköy opzoek naar een Turkse simkaart. Dit liep allemaal wat anders dan gepland. Ze vertelden me dat ik na een uur de simkaart kon activeren door een sms te sturen naar een bepaald nummer. Dit bleek niet zo te zijn.. Dus weer terug naar de winkel en toen moesten ze nog wat dingetjes doen: geen idee wat (door de taal barrière). Maar goed de shuttle kon ik daardoor niet meer halen dus ik had tegen Josien gezegd dat ze maar vast moest gaan want die moest 's avonds naar hiphop. Ik dacht dat de volgende shuttle een uur later zou gaan. Dit bleek ook niet zo te zijn: drie uur later ging de volgende pas. Dat is wel echt een nadeel van op de campus wonen: altijd afhankelijk van de shuttlebussen. Dus toen zat ik vast in Kadiköy voor drie uur. Ik ben maar even naar een vriend gegaan die in Kadiköy woont, maar na een uur moest hij weg dus toen moest ik me nog twee uur vermaken. Ik dacht ik ga maar even een plek zoeken om wat te eten. Wat ik was vergeten is dat er enorme protesten waren. Er was die dag een jongen van vijftien overleden die was neergeschoten door de politie bij protesten. Hier een link naar een bericht waarin precies wordt uitgelegd hoe en wat: http://fakfukfon.wordpress.com/2014/03/11/how-berkin-elvan-was-killed-english-spanish-french-german-catalan/ . Lees dit: dan zijn jullie even wat beter op de hoogte.

In ieder geval ik zat dus vast in Kadiköy en ging op zoek naar wat eten. Eerder had ik ook protesten gezien maar kon ik altijd nog wel uit de buurt blijven gewoon niet die kant op gaan. Deze dag kon ik het niet ontwijken want overal waren protestanten. Het leek of heel turkije de straat op was. Het was echt heel heftig. Ik kon er gewoon niet om heen. Ik heb maar geprobeerd zo snel mogelijk de rustigste kant op te gaan en snel een restaurantje in te duiken. Voor het eerst dat ik er een klein beetje bang van werd. Toch begrijp ik de protestanten wel goed. Ik heb met Turkse studenten erover gesproken en kan ze nu wel begrijpen. De regering is hier gewoon erg corrupt en de Turkse mensen zijn er gewoon helemaal klaar mee. Dat deze jongen overleed was de druppel die de emmer water deed overlopen en dat wilden ze de overheid laten weten.
Toen ik uiteindelijk half elf terug was op de campus bleek dat het in Kadiköy nog verder was geëscaleerd. Er is zelfs een Nederlands meisje bij ons op de kamer blijven slapen (die normaal in Kadiköy woont) omdat ze niet meer veilig in Kadiköy kon komen. De shuttles konden niet in het centrum komen door deze protesten. Om klokslag 12 uur werd er ook op de campus geprotesteerd. De hele campus ging zo hard mogelijk geluid maken met pannen en weet ik veel wat. Ook de lichten gingen aan en uit flikkeren. De studenten hier wilden ook laten weten dat ze het er niet mee eens waren. Op de campus was het verder niet gevaarlijk natuurlijk want hier is geen corrupte politie gelukkig. Ook woensdag waren er nog steeds protesten waardoor we niet naar Kadiköy of Taksim konden. Er werd sterk aangeraden om op de campus te blijven, dus iedereen bleef veilig op de campus. We hebben met een groep gekookt.

Donderdag weer Turkse les gehad in de ochtend. Na de les nog even geschilderd en daarna heb ik heerlijk dwarsfluit gespeeld. Was een hele tijd geleden. Doordat ik nu een turkse telefoon heb kon ik een studio reserveren waar ik ongestoord kan spelen. Was echt even lekker. Even een momentje voor mezelf. In de middag heb ik gesport en in de avond heb ik vanaf 8 uur tot 1 uur in de nacht geschilderd. We moesten de helft van het schilderij af hebben voor maandag (en wij zijn het hele weekend weg naar Cappadocia) dus ik moest! Met een muziekje aan ging het wel lekker. Het is wel echt super veel werk en moeilijk. Stukje voor stukje en echt heel goed de foto observeren. Ook veel delen moet ik in de les met live model doen omdat het op de foto niet duidelijk genoeg is. Dat is het moeilijkste omdat het dan weer anders is dan op de foto. Maar vrijdag in de les was de leraar tevreden dus dat motiveert me weer om door te gaan.

Vrijdagavond begon ons tripje naar Cappadocia! Maar ik typ morgen mijn avonturen van dit weekend in de volgende blog! Twee blogs achter elkaar omdat ik het niet goed heb bijgehouden..

Tot morgen! Iyi geceler!


  • 18 Maart 2014 - 16:56

    Mem:

    Hoi Ger, we hoeven dus geen noten en knoflook mee te nemen!! En hoe zit het met het schilderij, ondertussen al aan de pieleman toe? Want dat wurd it moeilykste hoekie tink! En de echte life- fluit is al vertrokken denk? Protesten he k gean ferlet fan as ik yn Istanboel bin, du s weg weze met de protestanten! Ger succes en nog effe en wy bin der ek!! XXXXXX Leuk ferhaalsje wer!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerbrich

Reisdagboek van mijn studie in Istanbul

Actief sinds 01 Feb. 2014
Verslag gelezen: 188
Totaal aantal bezoekers 5243

Voorgaande reizen:

02 Februari 2014 - 30 Juni 2014

Studeren in Istanbul

Landen bezocht: