First week in Istanbul - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Gerbrich - WaarBenJij.nu First week in Istanbul - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Gerbrich - WaarBenJij.nu

First week in Istanbul

Door: Gerbrich

Blijf op de hoogte en volg Gerbrich

09 Februari 2014 | Turkije, Istanbul

Het is alweer een week geleden dat ik naar Istanbul vertrok. De tijd vliegt voorbij dus daarom heb ik zo weinig laten horen. Ook werkt de Wifi op mijn telefoon niet, dus whatsappjes krijg ik niet binnen. Jullie kunnen me bereiken op mijn e-mail en via Facebook. Ik heb nu een eigen laptop (wel met Turks toetsenbord dus vergeef me als er een keer een verkeerde letter tussen zit bijvoorbeeld ı inplaats van i ).

Ik zal jullie even vertellen over mijn eerste week. Zondag ben ik samen met Josien en Janine naar Istanbul gevlogen. Goede vlucht gehad en bij aankomst meteen al opgelicht door de taxichauffeur haha. Die zijn hier verschrikkelijk want ze kunnen geen woord Engels en doen er alles aan om je op te lichten. Maar alles is natuurlijk wel weer goed gekomen. Eeste dag was heel rustig op de campus. Het hele campusterrein was verlaten. Dit kwam omdat de Turkse studenten deze week nog vakantie hadden en de meeste exchange students op maandag kwamen. We zijn de campus maar beetje gaan verkennen en vroeg naar bed op onze eerste dag.

Maandag zijn we met een klein groepje naar Kadiköy gegaan, een centrum op 45 minuten afstand van de campus (als je geluk hebt met het verkeer). Dit is nog in het aziatische gedeelte van Istanbul, net als onze campus. Hier zijn we lekker rond gaan wandelen en wat dingen bekeken. Het was wel heel erg koud, dus we gingen om de zoveel tijd maar een çay drinken (Turkse thee).
Het centrum van Kadiköy is heel groot en druk. Hieraan merk je dat Istanbul wel echt een wereldstad is. Het verkeer is een chaos en je moet daarom je best doen om niet te worden aangereden ofzo. Overal zijn mensen en winkels en Turken die je maar wat graag in hun winkeltje willen binnenhalen. Maar het heeft zeker sfeer. De stad is ook erg modern. De mensen trouwens ook. Zeker op de universiteit. Je ziet maar erg weinig mensen met een hoofddoekje bijvoorbeeld (om te vergelijken: in Rotterdam zie je nog meer haha). De Turkse studenten op onze universiteit zijn allemaal erg modern en dragen sowieso geen hoofddoekje.

Dinsdag begon onze oriëntatieweek van de universiteit. Er was een heel programma voor ons gemaakt van dinsdag tot en met vrijdag. Dinsdag begon met een ontmoeting met de andere buitenlandse studenten en een ontbijt in de kantine van de universiteit. Daarna kregen we wat speeches van de rector van de universiteit en informatie over verschillende dingen in de universiteit. Tussendoor wat spelletjes om elkaar te leren kennen. s'avonds hadden we een diner en daarna een party met drankspelletjes. Dit was natuurlijk erg gezellig zoals jullie wel zullen begrijpen.

Woensdag mochten we gelukkig eventjes uitslapen, alhoewel Josien (mijn Nederlandse kamergenoot) en ik al om zeven uur werden wakker gemaakt door onze Koreaanse kamergenoot. Ja inderdaad we hebben nog een kamergenoot (hoor ik je denken), we delen een vierpersoonskamer. En nee dit hadden we van te voren niet in gedachten. Maar goed onze koreaanse kamergenoot zit nog wat in een ander ritme (jetlag) en belt dus snachts met haar familie en staat heel vroeg op. Maar goed verder is de kamer wel perfect. We hebben een mooie badkamer met twee douches en die zijn super! Ook is het schoon want we hebben schoonmaaksters die elke week langskomen :).

Waarschijnlijk zijn jullie nu al verveelt dus ik zal proberen het wat korter te houden haha. Woensdag vooral veel informatie over de universiteit en campus en wat rondleidingen. Ook echt turks eten geproefd en turkse snackjes. In de avond hadden we movienight, dat was wel even relaxed.

Ik moet me nu even klaarmaken want we gaan om 1 uur met de shuttle bus naar een winkelcentrumpje vlakbij. Later vanavond ofzo maak ik mijn verhaaltje wel even af!

Okee hier ben ik weer!
Donderdag hebben we city tour gedaan. We zijn naar de Sultanahmet geweest, beter bekend als de blauwe moskee, de HagiaSophia en Topkapı Palace. De Sultanahmet blauwe moskee was heel mooi van de buitenkant. Ik was nog nooit in een moskee geweest dus was wel leuk om dat mee te maken. Buiten de moskee zijn allemaal kraantjes waar de mensen zichzelf wassen als ze bijvoorbeeld onder werktijd naar de moskee gaan om te bidden en dus geen tijd hebben om zichzelf te wassen. Voor het bidden wassen ze hun voeten en oren enzo. Het leek mij nogal koud om je voeten buiten te wassen wanneer het maar een paar graden boven nul is, maar goed! Wij gingen niet bidden dus wij hoefden dat niet te doen. Wel moesten we onze schoenen uit doen en kregen we een sjaal om ons hoofd als hoofddoekje.
Daarna hebben we de HagiaSophia gezien, deze was weer heel anders dan de blauwe moskee omdat het eerst een christelijke cathedraal was en daarna pas een moskee werd. Erg mooi om te zien.
Verder hebben we het Topkapı Palace gezien was een park met het paleis van de Sultans van Istanbul. Was een erg mooie omgeving.

Eind van de middag gingen we met de hele groep naar een cafe waar we thee gingen drinken en waterpijp konden roken. 's avonds hadden we een traditioneel turks diner. Dit betekende eten op de grond en weer de schoenen uit! Het hele restaurant was bedekt met de bekende tapijten en er waren kussens waar je op kon zitten en lage tafeltjes. Dit was erg grappig en heel onhandig. Maarrr het was wel lekker en daar gaat het om. We eten hier heel veel vlees. De Turkse mensen eten veel warm, ook met ontbijt bijvoorbeeld.
Na het eten hadden we een soort kroegentocht. In elk kroegje een drankje. Eentje was heel grappig: ze gingen voor iedereen om de beurt een drankje inschenken een servetje over het glas en dan het glas heel hard op de tafel slaan en dan moest je het heel snel op drinken omdat het heel erg ging schuimen. Best grappig maar misschien kunnen jullie je er met mijn beschrijving weinig van voorstellen haha. Een ander leuk dingetje was een kroeg waar we heen gingen die op de bovenste verdieping van een gebouw was en daar konden ze het dak open schuiven. Dat was echt heel grappig want hierdoor moest iedereen wel dansen anders kreeg je het koud! Maar wel een veel beter idee dan de benauwde kroegen in Nederland. Ik kon me er wel vermaken in ieder geval.

Vrijdag gingen we met de bus naar een plaats toe waar we ontbijt kregen. Het restaurant waar we ontbijt kregen was boven op een berg waar we met kabelbaan liftjes heen gingen. Dit was echt heel leuk omdat je een geweldig uitzicht had terwijl je aan het ontbijten was. Het ontbijt was ook super. Alles wat je je maar kon voorstellen, warm, koud echt van alles. Heerlijk dus. In de middag zijn we naar het madurodam van Turkije geweest. En savonds natuurlijk weer een feestje.

Zaterdag wezen shoppen, boodschappen, stadje kijken en savonds geskypet met Sido :). Vandaag zijn we naar een heel groot winkelcentrum vlakbij geweest. Het was een soort bataviastad maar dan veel leuker en groter :). Natuurlijk kon ik me daar wel vermaken haha. Alles is hier best wel goedkoop als je naar de juiste winkels gaat :D. Dus hebben we ons flink uitgeleefd. Ook weer heerlijk gegeten, döner kebap dit keer :D. Is hier natuurlijk veel beter dan in Nederland!

Hopelijk was ik niet te uitgebreid en heb ik jullie niet verveeld.

Morgen de eerste colleges! Spannend!

See you later!

  • 09 Februari 2014 - 18:52

    Gine:

    Super Ger dat we dy sa toch nog bytsje volge kinne!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerbrich

Reisdagboek van mijn studie in Istanbul

Actief sinds 01 Feb. 2014
Verslag gelezen: 119
Totaal aantal bezoekers 5242

Voorgaande reizen:

02 Februari 2014 - 30 Juni 2014

Studeren in Istanbul

Landen bezocht: